Artikkel: Snorking og snorkeskinne

Published On: 24. oktober 2014

På Christiania tannlegesenter tilbyr vi nå behandling med antisnorkeskinne. En slik skinne kan være til stor hjelp for mange som snorker. Den koster 8500,-. og har vist seg å være svært effektiv. Har du behandlet snorkingen via din fastlege og på sykehus kan du søke å få utgiftene for skinnen refundert.

Snorking rammer majoriteten av den voksne befolkningen.

Søvnapné

Når man sover, hviler også musklene som holder luftveiene åpne. Luften som passerer strupehodet blir forhindret av bløtvev som vibrerer og kan fremkaller snorkelyd. I mange tilfeller forårsaker en slik mangelfull luftstrøm nedgang i oksygeninnholdet i blodet. Hjernen kan bli påvirket av en slik redusert oksygentilførsel og gjør at søvnen blir avbrutt i løpet av natten.

Manglende oksygentilførsel til blodet over tid kan gi en rekke symptomer slik som f.eks. generell trøtthet, depresjon og hypersomnolens. På sikt kan dette også øke risikoen for enkelte sykdommer slik som f.eks. høyt blodtrykk og diabetes type 2. Det kan også assosieres med økt risiko for hjerteinfarkt og blodpropp.

Hvordan kan søvnapné over tid påvirke kroppen vår?

• Hukommelse og konsentrasjonsproblemer
  • Angstlidelser
  • Trøtthet
  • Lett for å sovne
  • Fibromyalgi
  • Vektøkning
  • Depresjon
  • Impotens
  • Lett for å bli irritert
  • Muskelsmerter / utmattelse
  • Snorking
  • Høyt blodtrykk
  • Økt risiko for hjerteinfarkt

En effektive med antisnorkeskinne

OrthoApnea er en ny patentert snorkeskinne som settes inn i munnhulen. Den anbefales spesielt som behandlingsmetode mot snorking og søvnapné.

Apparatet fungerer ved at kjeven trykkes frem på en kontrollert og behagelig måte slik at musklene i luftveiene strammes nok til at luft kan passere friksjonsfritt gjennom luftrøret. Snorkingen vil opphøre og problemene med søvnapné reduseres slik at pasientens livskvalitet bedres. Effekten av apparatet som settes inn i munnhulen i behandlingen av slike problemer har fått bred støtte i faglitteraturen og gjennom en rekke studier.

Snorkeskinnen OrtoApnea:

• Lett og behagelig i bruk.
  • Tilpasset hver enkelt pasient med et ergonomisk og komfortabelt design.
  • Bestander biokompatible materialer (Titanium og terma-plast)
  • Kan lett reguleres og etterjusteres

Snorkeskinnen tillater munnbevegelser og talefunksjon, drikke, hoste uten store begrensninger. Den tilrettelegger for en jevn åndedrett og fjerner snorking helt. En snorkeskinne er anbefalt som behandlingsmetode for snorking og åndedrettsforhindrende lidelse som forårsaker søvnforstyrrelser slik som apné.

Ønsker du ytterligere informasjon om snorking eller søvnapné, kan du lese mer om dette på vår hjemmeside.

Her er også noen linker som kan være nyttige:

www.sovnapne.no