Tannlege skrekk Oslo

Published On: 19. august 2015

Hva møter deg når du kommer til tannlegen etter lang tid ?

Tannlegeskrekk Oslo. Mange har mye angst og kjenner et stort ubehag når de skal til tannlegen.

Hvis det er lenge siden du har vært hos tannlegen er det svært vanlig at du frykter det verste. Det er lett og tenke seg at ditt neste tannlegebesøk skal bli en dyr og smertefull opplevelse. Men fortvil ikke! Det finne god hjelp der ute og det behøver ikke koste en formue lenger

De fleste tannleger i Norge i dag er vant til å behandle pasienter med tannlegeskrekk og smerteproblematikk. Tannlegen vil da utføre akuttbehandling hvis du føler smerter eller et stort ubehag. Akuttbehandling er behandling av det som er årsaken til tannsmerter og ubehag i munnen. Hvis du føler mye angst og ubehag pga av frykt pga selve behandlingen kan du be om å bli sedert. Det betyr at du blir bedøvet med beroligende medisin i tillegg til vanlig bedøvelse. På den måten vil du få en sterk redusert angst for tannbehandlingen og opplevelse av tannbehandlingen vil som regel være smertefri.

Som nevnt behøver ikke tannbehandling å oppleves så dyr i Norge lenger. Hovedårsaken til det er at HELFO, statens helseøkonomiforvaltning , støtter en del av tannbehandlingen som utføres i Norge. Du betaler kun egenandel hos de fleste tannleger som har avtale med HELFO. Tannlegeskrekk Oslo

De fleste av oss går regelmessig til tannlegen, men selv blant de som går regelmessig rapporters det om mye psykisk stress i forkant av tannlegebesøk. Hovedgrunnene er at de fleste av oss er frykter smerter og ubehag og redsel for hva som vil oppdages. Vet du at gjennomsnittlig så bruker hver nordmann bare 2000,- korner i året hos tannlegen? Når du går regelmessig til tannlege får du sjekket tennene og tannkjøtt i før skadene blir for store, dermed så blir også reparasjonen tilsvarende mindre. Derfor anbefaler alle tannleger at du går regelmessig minst en gang i året til tannlege for rens og vedlikehold av ditt tannkjøtt og dine tenner.

Så hva møter deg ved ditt første tannlegebesøk?

Når du kommer på klinikken for første gang vil du bli møtt av et hygelig personale i flotte og lyse omgivelser. Etter at du har meld din ankomst i resepsjonen blir du bedt om å fylle ut et helseskjema som tannlegen vil bruke som en del av undersøkelsen. Hvis det er lenger enn 6 måneder siden forrige undersøkelse tar vi også alltid røntgenbilder av tenner og kjeve .  Det blir som regel utført av en av våre flotte tannlegesekretærer.

Du blir så vist til behandlingsrommet . Der møter du en av våre hyggelige tannleger. Etter en innledende samtale og evaluering vi tannlegen gjøre en undersøkelse av munnen. Hvis det er noe prekært som må eller bør gjøres med en gang vil tannlegen som regel finne tid til det. Hvis ikke vil du få informasjon om hva som som bør gjøres, en foreløpig behandlingsplan og et foreløpig kostnadsoverslag.

Når du går ut fra oss etter behandling er vårt mål et du skal føle deg godt ivaretatt og litt friskere enn da du kom inn-)