Tannleger i Oslo

Published On: 28. mai 2015

Tannleger

5 tips for å få mest mulig ut av ditt tannlegebesøk

Tannleger i Norge har som formål å hjelpe deg med dine tenner og din tannhelse.Fra du er barn og går til den offentlige tannhelsetjenesten og til du er pensjonert med fast privatpraktiserende tannlege du besøker regelmessig er behovet alltid der. Behovet for grunnleggende munnhygiene endrer seg ikke mye med alderen . Tannbørsting, bruk av tannpirkere eller tanntråd og besøke tannlegen regelmessig er fortsatt svært viktig for å holde tennene  og munnen frisk. Enten du har alle dine egne naturlige tenner eller bruker tannproteser, vil regelmessige tannlegebesøk avdekke eventuell tannråte, tannkjøttsykdom, tap av tannfeste, kreft i munnhulen og andre tannproblemer, og tannlegen vil iverksette tiltak ved første antydning til problemer. I tillegg vet vi i dag at god tannhelse er viktig og så for å ta vare på din generelle helse.

Det er ikke uvanlige at man tenker seg at  tannlegebesøk kan virke mer som en luksus mer enn en nødvendighet. Men forebyggende tannpleie er mye mindre kostbart i det lange løp enn å vente til et problem krever omfattende og kostbar reparasjonsarbeid.

Her er fem måter å gjøre tannlegetimen  til en rimelig,  ikke stressende opplevelse du ikke ønsker å nedprioritere:

1. Ikke vent til du har et akutt problem  med å se en tannlege.

Regelmessig  tannlegebesøk med kontroll og vedlikehold av tenner gjør at tannlegen din kan oppdage problemer før de blir for alvorlige. De fleste bør gå til tannlege en til to ganger i året. Pasienter som går til behandling for tannfestesykdom ( Periodontitt) bør gå enda oftere. Selv om du ikke lenger har din egne tenner, er det absolutt nødvendig å besøke tannlegen regelmessig . Tannleger og tannpleiere sjekker at protesene passer godt og er i god stand. Tannlegen vil også undersøke din munn, tannkjøtt og slimhinne, kinn og tunge for tegn på sykdom i munnhulen. En time for kontroll og vedlikehold av tenner og tannkjøtt  koster  fra 800-1100 inklusive røntgenbilder.

2. Det er fint å vite på forhånd hva du kan forvente.

En vanlig tannlegetime for kontroll og vedlikehold vil inneholde følgende:

Undersøkelse – Tannlegen vil sjekke munnen, tenner og tannkjøtt for tegn på hull, evt løse tannfyllinger og tannkjøttsykdom. Tannlegen vil også se på ansikt, hals, lymfekjertler, kinn, tunge og lepper for å se etter tegn på infeksjon eller sykdom i munnhulen.

Røntgenbilder er ikke pålagt ved hvert besøk, men kan være nødvendig avhengig av status på din tannhelse. Røntgenbilder brukes til å oppdage problemer som ikke kan påvises med klinisk undersøkelse , som for eksempel karies eller periodontitt ( tannfestessykdom.

Rens og puss – Tannlegen eller tannpleieren vil fjerne  plakk og tannstein over og under tannkjøttet, så pusse og polere  tennene.

Behandlingsplan – Avhengig av hva tannlegen noterer under  konsultasjonen, vil han eller hun anbefaler en behandlingsplan. Tannlegen kan og bør også gi deg gode tips for å  holde munnen ren; børsting av tenner ,  bruk av tanntråd og mellomromsbørster ,for eksempel.

3. Tannleger i Norge : Få utført tannbehandling som støttes offentlig

Mange har krav på å få dekket deler  av utgiftene til  tannbehandling.  Spør tannlegen om han har avtale om direkte oppgjør med HELFO (tidligere NAV/trygestøtte) og om de har spesialister med egne HELFO avtaler slik at du får maksimal støtte. Tannleger i Norge kjenner som regel til reglene som gjelder for HELFO støtte. Vanlige støtteordninger gjelder for pasienter med for eksempel  tannfestesykdom,  munntørrhet eller traume. Skader som skjer i arbeidstiden dekkes vanligvis fullt ut . Og noen tannleger aksepterer eller tilby finansieringsordninger  som for eksempel Cresco ( DNB bank). Ikke vær redd for å spørre tannlegen om dine muligheter!

4. Planlegg fremover.

Fin en tid for timeavtale som passer deg,  enten det er tidlig om  morgen eller senere på ettermiddagen, for å sikre at du føler deg mest energisk og minst mulig stresset under besøket. Dersom du har spesielle behov, lider av angst eller tannlegeskrekk , eller har en form for funksjonshemming, la de ansatte få beskjed på forhånd, slik at de bedre kan ta imot deg.

5. Hold tannlegen informert.

Nevn alle sår, hevelser eller smerter du har eller har hatt i munnen. La tannlegen din få vite om du røyker, har  allergier eller medisinske forhold som kan være viktig for å få den fulle oversikt over din helsetilstand . Det er også viktig å fortelle tannleger om alle medisiner du tar, både reseptbelagte og reseptfrie. Enkelte medisiner kan direkte påvirke tannhelsen, for eksempel medisin som gir munntørrhet. Tannleger i Norge er oppdatert på medisinbruk og hva slags følgetilstander de kan ha for tannhelsen.