Tannløse har fått et nytt liv med All-on-4

Published On: 3. april 2018

Det er ikke uten grunn at All-on-4 metoden har blitt beskrevet som en fundamental utvikling innen tannhelse. Metoden er utviklet og perfeksjonert i et dedikert fagmiljø i over 20 år.

Den har gitt pasienter som ikke tidligere trodde at implantatbehandling var et alternativ for dem en mulighet til å leve et liv med faste tenner.

Flere har råd til nye tenner

Behandlingen har med sin enkle, men raffinerte prosedyre gjort at pasienter kan få implantatbehandling raskere, billigere og tryggere.

Prislappen på tannbehandlinger som gir lignende resultater, har vært så høy at mange har avskrevet implantater som en mulighet for dem. All-on-4 gjør enklere inngrep, har mindre behov for beintransplantasjon og gir pasienten valgalternativer blant materialer som brukes i broer og kroner. Dermed kan behandlingen tilbys relativt rimelig.

Det gjør at en større gruppe mennesker får muligheten til et bedre liv. Et liv der man ikke må frykte at gebisset skal hoppe ut når man nyser, at andre skal dømme et tannløst smil eller det konstante behovet for å vurdere om maten man lager kan tygges uten tenner.

Endelig smile med hele munnen

Det å miste tenner kan føles traumatisk, uansett hvilken alder det skjer. Tannløshet kan skyldes mange faktorer, som tannkjøttsykdommen periodontitt, rusmisbruk eller skader fra for eksempel idrett.

Det å miste tennene har også en estetisk innvirkning på personen. Når det ikke er tenner til å holde kjevebeinet aktivt, forsvinner det litt etter litt. Dermed kan vedkommende oppleve at ansiktsformen endrer seg, og mange sier at de ser mye eldre ut enn det de egentlig er. Smiling og prating er også to aktiviteter som mange uten tenner opplever som problematisk. Mange har lært seg å smile med lukket munn, men føler at det er unaturlig for dem.

Det er vanskelig å vite om følelsen av sosiale utfordringer knyttet til manglende tenner utelukkende eksisterer i pasientens hode, eller om det er noe som andre også tenker på.

En amerikansk studie fra 2008 konsentrerte seg om inntrykket folk danner seg av personer som mangler tenner. Deltakerne ble vist bilder av personer som manglet en, flere eller alle tennene. Deretter ble de bedt om å rangere personene på bildet etter en rekke sosiale faktorer, som hvor attraktive de var, deres helse, utdannelse, livskvalitet, grad av sosialt liv, aggressivitet, intelligens, troverdighet, samt til hvilken grad de ville bli venner med personen, date personen eller ha personen som nabo.

Resultatet viste at de som manglet tenner kom dårligere ut enn en person med alle tennene intakt på alle målene.

Til deg som har tannlegeskrekk

Forskerne som har lagt fram studien argumenterer for at resultatene taler for at tannerstatninger burde behandles som et viktig helseområde og at personer som mangler tenner, uavhengig av økonomi og bakgrunn, burde få hjelp til behandling.

Slutt på smerter og ubehag

Tannløse har fått et nytt liv med All-on-4

Noen opplever vedvarende smerter før og etter tap av tenner. Det er lagt fram teorier som understreker den onde sirkelen knyttet til slike smerter og tanntap. Kroniske smerter kommer ofte med angst, dårlig søvn, dårlig tannhygiene og et usunt kosthold, som kan føre til tanntap. Tapet av tenner vil i tur kunne føre til angst, dårlig søvn, dårlig tannhygiene og et usunt kosthold. Her spiller også medisiner en rolle. De kan bidra til blant annet munntørrhet, som igjen kan føre til dårlig hygiene i munnen.

Tannerstatning kan være en faktor som er med på å bryte denne onde sirkelen og bedrer livskvaliteten for pasienten. I noen tilfeller kan det være et alternativ å trekke alle de resterende tennene for å fjerne roten til noen av smertene.

Verdens helseorganisasjon anerkjenner viktigheten av oral helse.

• Oral helse er en essensiell del av en god allmennhelse og livskvalitet. Det handler om å være fri fra smerter i munnen og ansiktet, kreft i munn og hals, infeksjon og sår i munnen, periodontal sykdom (tannkjøttsykdom), tannerosjon, tap av tenner, og andre sykdommer og tilstander som begrenser individets mulighet til biting, tygging, smiling, snakking og psykososialt velvære.

Også angst som stammer fra tannlegeskrekk kan være medvirkende til at pasienter mister tenner og at tannhygienen deres svekkes.

• Forferdelig tannlegeskrekk, som gjorde at jeg aldri gikk til tannlegen med mindre jeg hadde forferdelige smerter, dårlig munnhygiene og 35 år med sigaretter. Alle disse dårlige valgene gjorde at tennene mine begynte å falle ut for et par måneder tilbake. Da bestemte jeg meg for å kaste meg i det og få det hele gjort med en gang, skriver en 52 år gammel pasient fra Sydney i Australia.

Denne pasienten bestemte seg for å trekke sine resterende tenner og gjennomgå en All-on-4-behandling for å bedre helsen og livskvaliteten sin.

Alternativ for flere: All-on-4

Tannimplantater er det beste alternativet for de aller fleste som har mistet tenner, enten det dreier seg om en eller flere tenner. Dessverre er det mange tannløse pasienter som ikke er gode kandidater for implantater. Det kan skyldes at kjevebenet har trukket seg tilbake fordi det ikke er blitt aktivisert av tygging på flere år. Dermed er det vanskelig for tannlegen å finne noe å feste implantatskruene i. Noen ganger er det nødvendig med beintransplantasjon for å gjøre det mulig å sette inn implantater. Da kan operasjonen bli veldig omfattende.

All-on-4-metoden er imidlertid annerledes, og derfor et godt alternativ for dem som tidligere har blitt fortalt at implantater ikke er mulig for dem. All-on-4 behandlingen innebærer at man setter inn skruene på skrå, og dermed trenger mindre bein å jobbe med.

Det kan være risikoer med inngrep, særlig for personer med diabetes, tilstander som svekker immunsystemet eller personer som bruker spesielle medisiner. En samtale med tannlegen kan fort avgjøre om man allikevel kan være kandidat for All-on-4.

Røykere er en gruppe som kan oppleve å bli fortalt at de ikke er gode kandidater til tannerstatningsbehandlinger. Det er synd, for røyking øker risikoen for tanntap betydelig. Det kommer av at kjemikaliene i sigaretter er en av årsakene til at pasienter utvikler tannkjøttsykdommen periodontitt. Periodontitt går på tannrøttene og kan i verste fall gjøre at tennene faller ut. I tillegg tar det lengre tid for røykere å komme seg etter en operasjon, på fagspråket kalles det tilheling. Det kommer blant annet av at blodgjennomstrømningen er svekket. Det beste røykere kan gjøre for å beholde tennene sine eller bedre sjansene for implantatbehandling, er å stumpe røyken. Det er ikke lett, men tannlegen kan være behjelpelig med å legge en plan for å slutte.

Kilder: