For gammel for regulering?

Det har de siste årene vært en stor økning i antall voksne som gjennomfører kjeveortopedisk behandling.

Tannregulering for voksne er en tannbehandling som øker i popularitet Det er mulig å få tannregulering i alle aldre og flere voksne velger nå å gå i gang med tannreguleringsbehandling for å få rette tenner. Vi oppfatter at dette skiftet stammer fra nye og moderne reguleringsmetoder som for eksempel usynlig tannregulering (invisalign).

Bestill en uforpliktende konsultasjon idag

Vi på Christiania tannlegesenter gjør en nøye vurdering av et hvert enkelt tilfellet og gir deg en klar oversikt over hvor mye behandlingen vil koste samt hvor lang behandlingstid du har behov for å rette bitt-eller tannstilling.

Marija Ristic
Spesialist i kjeveortopedi

Årsak til tannregulering:

• Kosmetisk
  • Forverring av en tidligere mild bittfeil
  • Ubehandlede bittfeil som ikke ble korrigert i barne/ungdomsår
  • Vandring/endring av tannstilling pga tannkjøttsykdom
  • Tanntap forårsaket av traume
  • Tanntap eller stor tannslitasje der det er nødvendig med regulering før tennene skal erstattes eller bygges opp igjen

Støtte til tannregulering

Tannregulering for voksne kan gi støtte hvis:

• Bittfeilen er så alvorlig at det kreves både tannregulering og kjevekirurgi
  • Tannmangel er medfødt, og lukene i tannrekken skal lukkes med hjelp av tannregulering, eller med erstatning som krever kjeveortopedisk forbehandling
  • For rehabilitering av bitt med tannforflytting pga periodontitt (tannkjøttsykdom)

Usynlig tannregulering

For å gjøre reguleringen mindre synlig for voksne, tilbyr vi hvite eller gjennomsiktige estetiske fester.

I enkelte tilfeller på voksne benytter vi oss av regulerings fester, som festes på baksiden av tennene. Apparaturet er spesiallaget for hver enkelt pasient for å skape en optimal komfort (Incognito).

I tilfeller med små avvik kan man ha en nesten usynlig regulering, som heter Invisalign. Dette er en ny innovativ metode for å rette tenner ved hjelp av en rekke gjennomsiktige plastskinner – aligners – uten bruk av metall klosser eller metallbuer.

Det er derfor svært vanskelig for andre å se at du bruker dem, selv på nært hold. Mange voksne foretrekker Invisalign fordi den er diskret, og man kan ta den ut når man måtte ønske.

Bestill time for en uforpliktende konsultasjon idag