Smertefri tannbehandling

Tannlegebesøk forbindes av de fleste som noe smertefullt og ubehagelig. Slik behøver det ikke å være. Vi på Christiania tannlegesenter har smertefri tannbehandling i fokus og tilbyr de tiltak som finnes på markedet for å få en best mulig opplevelse hos tannlegen.

Vanlig friske pasienter opplever ikke tannlegen som spesielt ubehaglig lenger. Det skyldes tannlegenes kompetanse og det som finnes av hjelpemidler der ute for å gjøre behandlingen akseptabe

Hyggelige tannleger

Tannlegen skal utføre skånsom behandling, ta hensyn til deg og dine behov. Noen har lav smerteterskel, andre har høy. Derfor er tannlegens forståelse av din situasjon så viktig. Smertefri tannbehandling betyr også at du har en følelse av å bli godt ivaretatt og forstått. Vi på Christiania tannlegesenter har som mål at du skal ha den følelsen hos oss.

Bedøvelse

Det finnes overflatebedøvelsekrem man kan smøre på slimhinnen og tannkjøttet i forkant av stikket slik at bedøvelseinjeksjonen oppleves mer skånsom.

Vi har bedøvelses gele som vi kan smøre på tannkjøttet i forbindelse med tannsteinsren og rengjøring av tenner.

Vanlig bedøvelse: Vi har 5 ulike bedøvelsestyper, avhengig av pasientenes almentilstand og alder.

The wand er en maskin som injiserer bedøvelse svært skånsomt. The wand er datatstyrt og og føler trykkmotstanden i vevet bedøvelsen injeseres inn i. Dermed føler man ikke det presset som ofte kommer i forbindelse med tradisjonell bevølse. I tillegg er nålen litt mindre en de vanlig nålene som benyttes.

Sedasjon med narkose

Narkose er svært effektivt for pasienter som lider av tannlegeskrekk eller som av andre grunner ikke kan få utført tannbehandling på vanlig vis. Vi har et eget narkoseteam av narkoselege og anestesisykepleier som står til disposisjon for klinikken. Les mer om narkosebehandling her.

Sedasjon med tabletter

Det finnes et helt spekter av beroligende og sederende tabletter som kan benyttes i forbindelse med tannbehandling. Det er flere indikasjoner på bruk av sedasjon. Den vanligste grunnen er behandlingsangst, en ikke uvanlig tilstand spesielt for personer som ikke har vært til tannbehandling på en stund. Les mer om angst for tannbehandling her.

Psykolog

Tannbehandling utsettes av mange pga frykt for tannbehandling. Som regel skyldes frykt og angst knyttet til tanbehandling tidligere erfaringer, spesielt i barneårene. Skoletannlegene fra 80 årene og bakover hadde en annen psykolgisk tilnærming enn det som er standard idag. Det er feks idag ikke vanlig med tvang eller maktbruk ( !). Hvis tannlegeskrekken er svært uttalt begynner vi med en samtale hos tannlegen og etterhvert finner vi ut om du har behov for annen type behandling ,som feks terapi hos psykolog. Mange pasienter konkluderer med at vi først gjør tannbehandling i narkose før vi behandler selve tannlegeskrekken. Med narkose kan vi garantere 100% smertefri tannbehandling. Etter at den viktigste tannbehandlingen er gjennomført kan som regel en del tannbehandling utføres i våken tilstand. Etterhvert ser vi at vanlig kontroll og vedlikehold kan foregå uten at spesielle tiltak må settes inn

Det finnes løsninger for alle. Vi må sammen med deg finne ut hva som passer best for deg, både i et øknomisk og følelsesmessigperspektiv

Akutte tilstander som påvirker tannbehandlingen

Har du akutte smerter pga infeksjon fra eller i en tann, er det ofte desverre vanskelig å få full effekt av bedøvelsen. Derfor bruker vi i tillegg smertestillende og sedasjon om nødvendig for at du skal oppleve en smertefri tannbehandling.

Pasienter med angst eller tannlegeskrekk har også ofte erfaring med bedøvelse som ikke fungerer så godt. Vi bruker i tillegg sedasjon og smertestillende for å forbedre effekten. Smertefri tannbehandling er alltid vår mål for behandlingen.

Ring oss på telefon 24101270 for smertefri tannbehanding idag

Velkommen